Александар Шапић: Убудуће вишеструко већи пенали за неодговорне извођаче

Неодговорни извођачи радова на инфраструктурним градилиштима у Београду неће моћи да опуштено пробијају зацртане рокове, а да за то не сносе последице.

Убудуће ће бити промењени основни уговори и у њима ће бити вишеструко већи пенали за неиспуњавање уговорених обавеза, најављује Александар Шапић, градоначелник Београда.

– Већ сам дао налог правобранилаштву да се, када им стижу уговори које сва градска предузећа склапају са неким извођачима, ставка пенала за кашњење радова знатно промени, тако да се никоме неће исплатити да касни. До сада је то било симболично и наравно да никога није било брига да ли испуњава рокове. То ћемо променити, па кад извођач због пробијања рока буде био у дебелом минусу, добро ће да размисли шта ће радити – истиче Шапић у разговору за „Политику”.

Шта су прве активности откако сте преузели „кормило” града?

Упознавање пре свега са финансијским стањем свих секретаријата и предузећа са оним што је започето, али и са оним што није и због чега није. Требаће ми мало времена да направим квалитетну анализу затеченог стања јер тек тада могу да кренем да правим озбиљнији план за даље. Посебно морамо да узмемо у обзир новонастале околности које доста диктирају наше планове. А то јесте како енергетска тако и економска криза која обухвата цео свет због рата у Украјини и за коју нико не зна какве још последице на све може да има. Морамо и да спремимо ребаланс буџета јер у односу на буџет који је рађен крајем 2021. све се променило, а нарочито цене и трошкови који су се повећали. У складу са тим морамо да ревidирамо наше приоритете да би град био што спремнији на све оно што нас на јесен чека.

Према Вашим првим иступима стиче се утисак да ће приоритет имати припреме за грејну сезону, решавање проблема са градњом новог БАС-а, градња канализације…

Припремање за грејну сезону је, наравно, приоритет, као и припрема целог комуналног система града који ће бити на великом искушењу. Ту не смемо да направимо грешку јер ће околности у којима ће град функционисати бити најкомплексније, сигурно, у последњих 25 година. Што се аутобуске станице тиче, ту морамо да пресечемо Гордијев чвор и да завршимо нешто што је морало бити завршено још пре четири године. Очекујем ту добру сарадњу са Владом Србије и верујем да ће Београђани врло брзо добити главну аутобуску станицу коју годинама чекају. Око детаља сада не бих превише полемисао, на који начин ћемо то урадити, али свакако ће јавност о свему бити обавештена благовремено.

Шта је решење за довршетак пројекта БАС-а?

Решење је раскidање уговора са БАС-ом и да те радове заврше град и република. БАС није испунио обавезе које је имао – завршетак станичне зграде. Ту касне скоро четири године. То је укратко.

Шта нису приоритети и шта ће на неко време бити одложено?

Свакако ствари које могу да буду одложене. Вidећемо да предузећа смање неке своје трошкове које су имала, а сигуран сам да их има доста који могу и морају да буду смањени. Као што сам рекао у кампањи, Београд ћу водити као своју кућу, домаћински, и све ћу урадити да и финансије буду део тог одговорног пакета управљања градом.

Проблем који наслеђујете је и ГСП. Има ли трајног лека за њега или ће се наставити са огромним субвенцијама ГСП-у?

Ево вам најновији податак. Град даје годишње ГСП-у 19,3 милијарде динара, а од наплате карата у градску касу се слије 6,1 милијарда. Значи минус је 13,1 милијарда. Град субвенционише ГСП са 110 милиона евра. А ви сад вidите шта све за те паре може да се уради годишње. Колико је то вртића, игралишта, базена, терена, социјалне помоћи и разних других ствари којих су лишени Београђани, због тога што се не плаћају карте у превозу. И сад значи да и оно мало људи који плаћају карте испадају наивни јер ем плате карту, ем не добију довољно квалитетан превоз и на крају се још из буџета додатно паре определе, опет у исте те сврхе, а можда су могле да буду искоришћене за друге ствари. Значи, мањи део Београђана, оних одговорних, плаћају, други се џабе возе. Наравно да је и ниво квалитета услуге превоза важан и да ту морамо још доста да урадимо, али мора од негде да се крене јер овако смо у зачараном кругу који траје деценијама.

У аманет сте добили и огромне саобраћајне проблеме. Шта под хитно мора да се уради како би град саобраћајно продисао и да би то осетили грађани?

Приметио сам да ми многи медији постављају питања која никада никоме из Градске управе раније нису поставили. Као да су сви чекали мене да отворим кључне и виталне теме за функционисање града. Нећу од њих бежати, наравно, и драго ми је што у мени вidите некога ко је спреман са њима да се ухвати укоштац, али ми је занимљиво што претходне градске челнике никада о тим стварима нисте питали. Мање је битан разлог томе, само констатујем као чињеницу. Што се саобраћаја тиче, не постоји један потез или чаробни штапић да би саобраћај продисао. Београд, полако али сигурно постаје права европска метропола, а све метрополе имају проблем саобраћајних гужви. Метрополе имају, пре свега, метро, који је један од кључева растерећења саобраћајних гужви, а онда и квалитетан јавни превоз и друге алтернативне начине превоза, а да није путнички аутомобил. Кад се људима не буде исплатило да idу својим колима у центар града, рецимо, већ за то имају јефтиније, брже и ефикасније начине, то ће значити да смо победили. За то ће требати доста борбе, труда и времена, од чега не бежим и сигуран сам да ћемо на крају успети.

Подршку опозиције и доброг дела јавности управо нема пројекат метроа, чије прве две линије заобилазе важне тачке као што је Прокоп или Клинички центар. Зашто сматрате да треба да крене спровођење тог пројекта метроа?

Заиста више не желим да губим време на млаћење празне сламе. Зато и немамо метро већ 100 година, као неки градови у окружењу, јер деценијама дозвољавамо да нам демагози и неспособњаковићи намећу стандарде понашања. Имамо пројекте две линије, или ћемо да крећемо да их градимо или ћемо да још 100 година млатимо упразно. Мој избор је ово прво. Ко дође после мене, нек затрпа све радове и врати све на почетак, ако мисли да је то паметније.

Наследили сте и пројекте као што су мост на Ади Хуји, тунел од Економског факултета до Палилуле, реконструкција Улице кнеза Милоша? Хоће ли напокон кренути спровођење ових пројеката и од чега то зависи?

Пројекти постоје у јавности, али су далеко од реализације, пошто су о њима неки људи више говорили у медијима, а мање радили на њиховом спровођењу. Сада ћемо све то убрзати. Многи од њих немају још решену ни имовину, чак ни idеју како ће да се реши, а да не причам о пројектној документацији. Зашто је пракса била да се прво излази у јавност са многим стварима, а тек онда размишља да ли и како ће нешто да се ради, то не знам. За многе ствари сам се и сам запрепастио, како су бомбастично најављиване, а у ствари колико су далеко од реализације. Али добро, шта је ту је, и ту праксу ћемо да променимо.

Каква је судбина врло критикованих пројеката градње јарбола на Ушћу и градње гондоле?

Градња гондоле зависи од одлуке суда, стручних служби и еминентних људи који имају довољно знања, да ли се њом на било који начин угрожава културно добро Калемегданска тврђава. Ако се угрожава, нећемо је радити, ако се не угрожава, урадићемо је. Што се јарбола тиче, стварно се тиме нисам бавио, али мени је јарбол за српском заставом сасвим у реду, а можда можемо да нађемо начин да буде финансиран из донација, да би град уштедео новац.

Док сте били на челу општине говорили сте да неке проблеме (попут нелегалне градње на Савском насипу и стања на Савском кеју) не можете да решите због ограничених овлашћења. Да ли сада коначно имате алат за решавање?

Савски кеј ћемо да кренемо да решавамо и верујем да ће се убрзо вidети први кораци, а то је смањивање броја сплавова, а онда и реконструкција целог шеталишта. Што се дивље градње тиче, она ће бити решена и заустављена у целом граду када добијемо подршку полиције на терену, а то значи да силу једино зауставља сила, а не жута трака и један инспектор. Када је реч о изграђеним објектима свугде у граду, покушаћемо да нађемо решења за све оне који могу ту да остану, да се озаконе и уведу у легалне токове, јер у највећем броју објеката људи у њима живе и друге немају. Оне који буду морали да се уклоне, уклонићемо.

У Београду годинама је проблем нелегална градња, за коју сте и Ви као председник општине оптуживани од опозиције. Уколико будете градоначелник пун мандат, да ли је могуће у наредне четири године решити тај проблем? И како?

Општина Нови Београд је општина са убедљиво најмање нелегалних објеката у граду. Е сад, погледајте колико за 10 година, колико водим општину, нису имали шта да ми замере кад су ме оптуживали у области у којој сам убедљиво био најуспешнији у целом граду и то још од времена кад су општине водили и представници садашње опозиције. У претходном питању сам дао одговор и на ово питање.

Најавили сте унапређивање сајта града како Београђани не би више морали да зову појединачно свако градско предузеће? Како је замишљен тај сервис и када би он могао да проради?

Покушаћемо да направимо такав систем да Секретаријат за инformисање буде чвориште свих инformација града. Укинућемо све пи-ар службе свих секретаријата и предузећа јер они су део градског система, а не систем за себе. Важно је да како грађани тако и медији имају једну адресу где ће се обраћати за све инformације, а онда је наш задатак да у оквиру Градске управе развијемо квалитетне канале комуникације за сваку ствар. У то спада и сајт који ћемо покушати да уредимо на тај начин, увођење јединственог телефона такође… Све ће то бити мере које треба да донесу управо ово што сам говорио. Квалитетнију и бржу инformацију за све.

Незванични пресек рада владе се прави после 100 дана. Шта сматрате да је битно да се уради у првих 100 дана рада Ваше „градске владе”?

Кад прође 100 дана, причаћемо о томе, не волим да дајем велика обећања. Тога смо се бар нагледали и превише.

Градска опозиција пре свега критикује Ваше високошколско образовање, политички пут и што настављате политику својих претходника у граду. Шта настављате, а у чему ће бити заокрет?

Од 10 година вођења општине Нови Београд они се и даље баве мојим образовањем, ето колико имају суштински шта да ми замере на ономе што сам радио све ово време. Што се тиче окрета и заокрета, да упростим, све што будем сматрао да је било добро – наставићу, све што будем сматрао да није било добро – променићу.

Опозиција је на последњој Скупштини града истакла да сте са онима који су Вас раније оптуживали да сте „жути плаћеник” и да лоше водите општину. На то сте узвратили: „Они који су то говорили више нису ту.” На кога сте мислили?

Па на све оне који више нису ту. Да сам хтео да именујем било кога, сигурно не бих чекао ваш интервју.

На тој седници извињавали сте се у име одборника који су вређали колеге. Да ли то значи да ћете инсистирати на пристојности својих сарадника?

Наравно. Увек. Наши аргументи неће бити увреда, а и ако се некоме деси, ја ћу се опет извинити.

„За ову функцију сам се годинама припремао. У свему што радим желим да будем најбољи, али можда будем очајан градоначелник, вidећемо”, Ваше су речи. Колико год да траје Ваш мандат, по чему желите да буде упамћен?

Кад више не будем градоначелник, одем негде даље или престанем да се бавим политиком, причаћемо о томе. А да ли мислим да сам спреман за ово место? Да, мислим.

Не бавим се људима из прошлости

Оценили сте да се Зоран Радојичић није најбоље снашао на функцији градоначелника? Због чега?

Мислим да је потпуно беспредметно да се ја сада бавим и анализирам зашто се Зоран Радојичић није добро снашао. Нити имам простора, а ни времена за то. Мој утисак је да се није снашао, а зашто, па ако вас занима – питајте њега.

Али, Горана Весића који је раније Вас као челника општине критиковао и оптуживао не желите много да коментаришете.

Не бавим се људима из прошлости. Занима ме само садашњост и будућност.

Извор: Политика