Градоначелник Шапић: Након 12 година враћамо контролу новца и свих података из руку странаца и приватника поново у руке Београђана

Јутрос је почела примена новог система плаћања карата у јавном превозу, који је умногоме поједностављен у односу на ранији, што ће у будућности уз метро знатно унапредити градски превоз у Београду, рекао је градоначелник Александар Шапић.

– Немам бојазан да систем неће добро функционисати. Надам се да ћемо успети да унапредимо јавни превоз и да обезбедимо што више аутономних трака, како би проток саобраћаја био бољи. Ипак, док Београд не добије метро који ће постати основни вid јавног превоза, имаћемо проблеме, али ћемо унапређивањем постојећег настојати да олакшамо ситуацију – нагласио је Шапић.

Према његовим речима, месечне карте које су већ купљене важе до краја маја, а од јуна се и у овом сегменту примењује нови систем.

– Они који су купили годишњу карту такође могу да оду у једну од наших пословница и да ту карту замене. Људи који су уплаћивали новац на картицу, могу да у вредности тог новца добију папирне карте које желе. Неће новац пропасти, све ће бити под контролом. Све повлашћене категорије које су раније имале попусте на карте – особе са инвалidитетом, незапослени, студенти, у нашим пословницама могу да купе карте по повлашћеној цени, али и те цене су вишеструко снижене у односу на претходни период. Када су странци у питању, у наредних месец и по дана, док не буде било карти на киоску, мораће да их купе у пословници. Сви средњошколци сада ће имати потпуно бесплатан превоз. Од 1. септембра свима ћемо направити пропуснице, завршно са календарском годином када ученик завршава четврти разред средње школе. Тако ћемо сваке године деци која уписују средњу школу издавати овакав документ – навео је градоначелник.

Он је истакао да грађани старији од 65 година, који за ову годину већ имају карту, неће морати да је мењају још увек уколико не желе.

– Када буду желели, могу да оду у било коју градску општину и да на шалтерима Града Београда, које имамо по свим општинама, изваде доживотну карту коју сада неће више морати да плаћају. До сада су сваке године вадили нову и плаћали је 417 динара. Нису у обавези да idу у своју општину, јер у свакој општини у којој се нађу има шалтер који смо избрендирали, тако да кад год им се укаже прилика, могу да оду и замене стару. Нова карта ће бити персонализована, на њој ће бити фотографија и мислим да ће им то знатно олакштати коришћење јавног превоза – појаснио је Шапић.

Шапић је рекао да неће бити репресивних мера, нарочито у почетку, те да људе нико неће избацивати из превоза. Мада, додао је, карте су знатно јефтиније, те сматра да заиста неће бити разлога да се било ко вози без карте.

– Уколико сте без карте, контролор ће вам уручити казнену карту. Контролори ће бити само „Бели”, то јест комунални милиционари који су службена лица и једино они могу да вас легитимишу и да издају казнену карту. Покушавамо да вратимо поверење Београђана у јавни превоз. У временима када све поскупљује, ми смо овако једну важну ставку успели да појефтинимо. После дванаест година, вратили смо јавни превоз у руке Београђана. Сав новац смо вратили у наше руке, као и потпуну контролу над свим инformацијама. Оне ће се сада чувати у нашим датабазама, а не у иностранству као што је до сада било. Зато смо и систем назвали „Београд плус”, јер новац остаје нама, слива се у наш буџет. Користићемо га како за унапређење превоза тако и за друге ствари, на корист свих Београђана. Тек за неколико месеци ћемо моћи да сагледамо реалну ситуацију о функционисању превоза, знаћемо која врста карата је најпродаванија, који пакети су најбољи – рекао је Шапић.

Како је прецизирао, на десет продајних места могуће је купити папирну карту.

– Очекујемо да ћемо у току лета на бројним киосцима обезбедити куповину папирних карата. Постојаће апликација, СМС систем је већ изузетно једноставан и заиста верујемо да ће Београђани бити задовољни. До краја седмице ће бити излепљени плакати на којима ће бити потпуна инformација о томе како да одаберете карту и како да је укуцате – рекао је градоначелник.

Поновио је да је град подељен на две зоне. У зону А спадају све централне градске општине, у зону Б све рубне, то јест приградске општине, осим Гроцке, која се дели, тако да ће делови северно од Врчина и Заклопаче бити у А зони, а јужно у зони Б.

– Тако, рецимо, уколико желите да купите дневну карту за зону А, укуцате А1 и пошаљете на 9011. Повратна порука која вам стигне је важећа карта. Дакле, А1 је дневна карта, А7 недељна и А30 месечна карта, док је А90 карта за период од 90 минута. Цена карте за једну вожњу је 50 динара, а на ту цену се додаје услуга оператора или износ за материјал при штампању карте, што износи до пет одсто – објаснио је Шапић.

Градоначелник је навео да више нема валidатора у возилима, као ни уласка на предња или задња врата, те да нема ни куповине карата код возача.

Носилац посла израде апликације биће Телеком Србија кроз „Београд смарт сити” – Паметно управљање јавним превозом, додао је он.