Шапић: Максимално снижење цена карата је покушај враћања поверења грађана у свој град
Наша је одлука да максимално спустимо цене карата у јавном превозу, али слушамо и сугестије грађана и реагујемо на њих како бисмо дошли до најбољег решења. Овде нема никаквог бизниса нити може да буде исплативо, ово је цена враћања поверења грађана у свој град, истакао је градоначелник Београда Александар Шапић.
Он је, гостујући на ТВ Еуронеwс у емисији „Центар”, истакао да су они који су пре 13 година правили овакав систем потпуно уништили јавни превоз и довели до тога да Београђани не верују свом граду. Последица рада таквог система је пад прихода са девет милијарди динара годишње на шест милијарди.
– Сада смо у фази враћања поверења и покушаћемо да заједничким снагама унапредимо наш јавни превоз, да поједноставимо систем наплате карата, а онда временом и да подижемо квалитет ове услуге. За почетак, да ми сами знамо колико заиста приходујемо, јер се све до сада посматрало кроз призму Бус плуса и Кенткарта – рекао је градоначелник.
Он је поновио да се читав концепт валidатора састојао у томе да буду извор инformација, али те инformације нису биле релевантне, јер се валidирало само око 20 одсто путника.
– Ово је чиста локално-политичка одлука да спустимо максимално цене превоза, а да онда временом, тако што ћемо се по први пут упознати са сопственим системом после 13 година, откријемо шта је то што шкрипи. Наставићемо са субвенционисањем, јер да њега нема, не би било ни превоза. Град у овом тренутку издваја око 250 милиона евра за комплетан јавни превоз. Зато смо задржали све повлашћене категорије, чак смо и повећали њихов број, јер је циљ да Београђани знају шта плаћају – рекао је Шапић.
Према његовим речима, досадашњи систем је коштао Град Београд formално четири милиона евра, а суштински неколико десетина, можда и стотина милиона евра.
– Некада Бус плус, односно садашњи Кенткарт, пријављивао је званични профит од око 100.000 евра годишње и као одштету могу да траже, у најбољем случају, милион евра за период од 10 година, јер им је толико остало према овом уговору, а суштински су наносили штету буџету Града више десетина, можда чак и стотина милиона евра. Паралелно с тим учинили су да грађани буду незадовољни, да изгубе поверење у градски превоз, а због свега тога нам се и растурио цео систем – истакао је Шапић.
Градоначелник је рекао да ће у новом систему грађани моћи да плате превоз свим кредитним картицама путем СМС поруке или апликације на телефону, а за оне који то не желе, биће посебна продајна места.
Он је поручио да је уласком „Белих” у систем наплате карата Град променио досадашњу праксу контроле карата.
– Није нам idеја да уводимо репресивне мере, већ да људима покушамо да вратимо поверење у свој град. У овом систему има много категорија којима смо обезбедили бесплатан превоз због њихове специфичности, као што су средњошколци и људи преко 65 година – рекао је Шапић и додао да ће Град учинити све да за месец до два Београђани добију тачне инformације о новом систему јавног превоза.
Шапић је додао да ће Град расписати набавку за нови ГПРС систем, на основу кога ће се добити прецизни подаци о кретању возила, а грађани ће путем СМС поруке моћи да знају у сваком тренутку где им се налази аутобус.
Говорећи о спору који је против државе најавио Кенкарт, градоначелник је истакао да није сигуран да ће та фирма лако добити спор, јер се у оквиру уговора штетног по Град нису прidржавали свих својих обавеза, а да и ако га добију, максимална одштета коју могу да добију је на нивоу статистичке грешке у односу на штету која се у континуитету наноси. Град ће, такође, покренути судски процес, како би доказао да су уговори који су од старта потписивани били на штету Града, те ће за то и тражити одштету.
– Није лако ући укоштац са овако великим проблемима са којима се нико није реално бавио. Покушавајући да их решим, ушао сам у сукоб са многим интересним групама у граду. Имам велику одговорност, пре свега због тога што сам већ 13 година у локалној самоуправи, због тога што сам 10 година водио најмногољуднију општину у граду, због свих резултата које сам у тој области имао и, на крају, најважније, због поверења Београђана у мене и очекивања која од мене имају. Иако трпим нападе са многих страна, а помоћи баш превелике нема, од својих уверења и жеље да оставим нешто вредно иза себе као градоначелник нећу одустати – закључио је Шапић.