Шапић у интервјуу за „Политику“: Метро није само жеља, већ реалност Београда

Ако поново будем био градоначел-ник, као и до сада, бићу српски градоначелник, српске престонице Београда, наглашава у разговору за „Политику“ први на листи „Александар Вучић – Београд сутра“ Александар Шапић. Председник Привременог органа Града Београда указуе и да ће изложба Експо 2027. отворити потпуно нови део развоја престонице, да је метро постао наша реалност, а да до јесени очекује и набавку приближно 700 нових возила у јавном превозу. Напомиње и да Београд има добру међународну сарадњу с многим градовима, а говорећи о интензивним везама са општинама у Републици Српскоі, које често истиче, каже да „имамо сталну и непосредну сарадњу с нашом браћом преко Дрине“.
– Београд помаже на све могуће начине како градове, тако и општине у Републици Српској, и то ће и даље наставити да чини – поручује Александар Шапић.
Након избора предстоји интензиван рад на великом пројекту „Експо 2027” и српском плану „Скок у будућност – Србија 2027”, што би наш главни град коначно требало да сврста раме уз раме са европским метрополама. Не сматрате ли да је то можда преамбициозно, како понекад тврде ваши политички противници?
-Као што сте сами рекли Експо је саставни део плана „Скок у будућност – Србија 2027“ и део је једног далеко већег улагања у целу Србију, а не само Београд. Што се Београда тиче Експо ће, пре свега, отворити један потпуно нови део развоја града, између Новог Београда и Сурчина где ће око новог комплекса сајма, националног стадиона, центра за водене спортове и других садржаја, нићи додатни стамбени и пословни комплекс и практично ће спојити сада потпуно удаљен и запуштен део Београда са Новим Београдом. Од Сурчина створиће једну од најатрактивнијих београдских општина, како за живот тако и за улагање. Паралелно ће се градити пруга од централне железничке станице до аеродрома која ће пролазити кроз неколико општина и која ће дати додатну вредност целом граду и нашем аеродрому који је већ убедљиво најфреквентији у овом делу Европе.
Најавили сте да ће до јесени на улицама града бити 700 нових аутобуса и 125 нових трамваја. Како тече набавка ових возила и које бисте новине још издвојили у вези са градским превозом?
-Тако је, једна набавка за 150 аутобуса је расписана, такође, и за 25 трамваја. За додатних 100 трамваја је скоро све спремно и очекујемо да у следећих пар недеља и та набавка буде расписана, као и за додатних 125 аутобуса на гас. Уз то idе обнова уговора који у току лета истичу приватним превозницима и један од главних услова је да више од 50 одсто њиховог возног парка морају да буду нова возила. Када то све саберемо очекујемо на јесен већ близу 700 нових возила, а у року од две године и 125 нових трамваја. То ће бити у овако кратком периоду највећа набавка возила коју је Град Београд обавио у својој историји. Што се новина тиче, чим изађемо из привременог финансирања улазимо у процес постављања надстрешница на свим стајалиштима широм нашег града, укључујући и најудаљенија села у приградским општинама јер сматрамо да без обзира на то у којем делу града да живе сви грађани треба да имају једнак третман, што сада није случај јер се стајалишта са надстрешницама налазе само у централним општинама. С обзиром на то да је реакција на инфорамативне табле од стране Београђана одлична, одлучили смо да и њих поставимо на свим стајалиштима која имамо без обзира на локацију.
Недавно смо чули најаву да ће радови у Макишком пољу, на изградњи београдског метроа бити завршени шест месеци пре рока. Колико је то важно за реализацију читавог посла у вези са метроом и које бисте још кључне пројекте издвојили у главном граду?
-Нисам на дневном нивоу укључен у реализацију тог пројекта, тако да не могу да тврдим то, али знам да све idе по плану, да ми као Град радимо наш део посла, да чекамо ту машину „кртицу“ која ускоро треба да стигне и да крене да копа тунеле за метро. Република, такође, ради свој део посла јер је ово вероватно највећи национални инфраструктурни пројекат икада и заједно га раде Град и Репубилка и оно што могу да кажем је да је метро коначно постао наша реалност, а не само пуста жеља. Да ли ће бити шест месеци раније, то заиста не знам.
Приликом посете председника Народне Републике Кине Си Ђинпинга потписан је уговор о куповини девет композиција за Беовоз. Колико посета председника Сија, а потом и сусрети са представницима града Сјамена, доприносе развоју Београда? Колико је глобално развијена међународна сарадња главног града?
-Са много градова имамо добру међународну сарадњу. Свакако да је стратешка сарадња са Народном Републиком Кином велика ствар, не само за Београд, него за целу земљу у прилог чему говори податак да смо, само пар дана након одласка председика Кине, потписали неколико споразума о сарадњи са различитим кинеским регионима и градовима.
Упутили сте поруку да су „избори у Београду више од локалних” и да су „национално вредносни референдум”, као и да је важно да градоначелник Београда води рачуна о чувању националних вредности и интереса српског народа, подједнако као и о значајним локалним темама?
-Наравно то и даље мислим, јер не само у овим тешким временима него у свим временима битно је да ли Београд има српског градоначелника и српску власт која је спремна да заступа, пре свега, српске националне интерсе или ће се сакривати иза неког невладиног сектора и угрожавати јасно дефинисану националну политику. Уколико некоме смета, а вidим да многим мојим противкандidатима смета, када кажем да ћу, ако будем био поново градоначелник, као и до сада бити српски градоначелник, српске престонице Београда, и да коме то не одговара нека за мене слободно не гласа. Бити српски градоначелник, не значи да ће бити дискриминисан било ко у нашем граду, то никада, Београд је познат као космополитски град. Међутим, то не значи да ћемо се стidети да кажемо ко смо и шта смо да се неко не би увредио и да ћемо јасно заступати и бранити интерес српског народа и свих грађана који у нашем граду живе.
Подигли смо социјална давања на највиши ниво
Из опозиције се најчешће чују критике да је Град презадужен, да постоји корупција, да се не води борба против нелегалне градње… Како бисте одговорили на ове наводе?
-Град је тако „презадужен“ да има бољи кредитни рејтинг од Републике, под број један. Под број два, да ли је нешто недостајало за ове две године колико сам овде, није. Да ли некоме неисплаћена плата или је неком другом смањена, није. А да ли смо подигли социјална давања на ниво какав никад у историји Београда није био, подигли смо. Од бесплатних уџбеника, преко вртића и подизања субвенције за вртиће, преко појефтињења превоза, новогодишњих ваучера, бесплатних карата за превоз за средњошколце и пензионере, бесплатни улазак на базене, укidања свих плаћања услуга социјалне заштите, укidања листе чекања са личне пратиоце и персоналне асистенте, до обезбеђивања по 20 хиљада динара по детету за све београдске породице у септембру као ђачку помоћ… и многе друге ствари. Само ово што сам набројао је више од 150 милиона евра, које смо нашли у постојећем буџету, а наш буџет није ништа већи него је био, чак нам је један део инфлација појела. Тако да лажне критике људи који о локалној самоуправи ништа не знају не желим да коментаришем јер сам ја у овом послу већ 14 година. Најуспешнију српску општину Нови Београд водио сам 10 година, сада водим Београд, а ти који мене критикују у животу ни трафику водили нису, а испоставило се да су такви „велики стручњаци“ да ни formулар за изборе не умеју да попуне, али зато знају како би водили град од 2 милиона људи, без дана искуства.
29. мај 2024. године