Градоначелник Шапић: Вртићи и уџбеници од септембра бесплатни – као што сам и обећао!

Сви ученици ће имати бесплатне уџбенике, као што сам и обећао. Рекао сам то 100 пута и опет ме питате, само зато што су, како кажете, у „неким школама рекли да ће бити, највероватније” – овим речима Александар Шапић, градоначелник Београда, одговорио је у интервјуу дневном листу „Блиц” на питања и дилеме око тога хоће ли од септембра сви основци и средњошколци у престоници добити бесплатне комплете уџбеника, како је најавио.

– Имате саопштења Секретаријата за образовање, званично упућена писма свим школама, буџетска средства обезбеђена, више пута од свих инстанци Града најављено… И вама је све то једнако, колико и оно што је изречено на неком родитељском састанку. Да поновим, сви основци и средњошколци, као што сам и обећао, добиће од свог града цео комплет уџбеника у септембру. Као и вртићи који ће од септембра бити потпуно бесплатни, као што сам и обећао, и од сад ће Град плаћати ону разлику од 5.500 динара коју су морали родитељи да плаћају до пуне цене. Да ме не бисте у следећем питању питали да сте чули негде на пијаци да је неко рекао да и то неће бити – нагласио је Шапић.

Говорило се последњих недеља и о новом систему наплате градског превоза. Донели сте одлуку да градски превоз појефтини за све категорије становништва. Које су коначне цене?

Коначне цене карата ће бити ускоро утврђене од стране Секретаријата за јавни превоз, јер смо на последњој седници Скупштине Града, одлукама које смо донели, омогућили Секретаријату да уђе у измену целог система превоза. Одлука Скупштине је постала правоснажна тек пре неколико дана, тако да очекујем да после празника, најкасније до средине маја, буду донете зоне, тарифе и цене у оквиру новог система београдског јавног превоза.

Када почиње наплата превоза по новим ценама? Било је речи да ће већ од 1. маја.

Не знам где је било речи од 1. маја?! Ја сам рекао да очекујем да у мају завршимо један део процедура који ће нам омогућити да нам најбрже заживи систем наплате СМС-ом. И да очекујем да ћемо до краја лета, најкасније, имати потпуно имплементиран нови систем превоза са свим његовим сегментима. У то рачунам и куповину карата на киосцима, јер ће нам за то бити потребно који месец више. Ми мењамо систем који је функционисао скоро 15 година, а ако неко мисли да то за 10 дана може тек тако да се изведе, онда или је злонамеран или је потпуни лаик.

Каква је ту рачуница, исплати ли се? Како ће се надокнадити то смањење у буџету Градског саобраћајног?

Прво, не знам о ком тачно смањењу причате, кад је наплата падала годинама и дошла до тога да само 25 одсто оних који се возе плаћају превоз. Друго, због чињенице да ће цене бити далеко ниже него до сада очекујемо да наплата порасте, а чак и ако на почетку не буде на нивоу који очекујемо, бар да се растерети људима кућни буџет. Значи, тачно да будемо финансијски на истом нивоу, а скоро је немогуће да буде лошије за Град него сада. Биће корист, јер ће за грађане бити далеко јефтиније.
Још нешто ми је интересантно! Ово питање које сте ми сада поставили постављају најчешће они који никад за ових15 година нису бринули колико је Град на губитку и како то надокнађује, а у огромним је губицима. Сада, када ми покушавамо да то променимо, одједном се појавила „невиђена” брига за буџет Града. Али ОК, ваљда је и то потврда да мењамо кључне ствари, а не козметичке.

Најавили сте једне цене карата, па сте се предомислили и спустили их. Јесте ли вidели коментаре на друштвеним мрежама да ћете „како сте кренули, путницима плаћати да се возе”?

Нисам вidео на друштвеним мрежама, него је број људи који нам је сугерисао за ту дневну карту био толико велики, да само неозбиљна особа на то не би реаговала. Ваљда се све што се у Граду ради, ради због људи који у њему живе? То доживљавам као сасвим нормалну ствар, да се реагује у односу на њихове потребе. Можда до усвајања коначних цена буде још нека промена, јер суштина је да дођемо до оптималног решења за све. Свакако ће јавност бити благовремено обавештена када се усвоји званичан нови ценовник карата за превоз.

Зашто сте одлучили да укинете контролоре и валidаторе?

Зато што ни једно ни друго није служило сврси. Валidатор је био велика обмана која је требало да учини систем компликованим, а самим тим и „изузетно напредним”, да не би било ко до краја питао чему служи. Валidатор ничему није служио! Обрађивао је само 20 одсто путника, а то је наплаћивано Граду као круцијална инformација за подизање квалитета превоза. Контролори исто! Успоравали су систем, заустављали возила кад људи нису хтели да плате карту, није их било довољно… Све то мењамо! Нема више заустављања возила, неће бити избацивања путника, неће бити непријатности. БЕЛИ ће вам уручити казнену карту ако вас затекну без карте и настављате нормално даље да се возите.

Град је раскинуо уговор са компанијом „Кенткарт”. Много се у јавности о томе говорило. После седнице на којој се гласало о раскidу сарадње рекли сте да сте „поносни што растурате систем који је штетан за град и који се све ове године нико није усудио да дира”. Зашто мислите да се нико није усудио?

Вidели сте каква се кампања после тога направила против мене у делу медија. Сви медији бране приватну фирму као очи у глави, без обзира на то што деценијама наноси штету Граду. Ето, ту вам је одговор! Између осталог, нико није желео да му се догоди то што се мени догодило. Ти људи имају паре, утицај! Плате медије и они раде кампању. Данас то тако функционише. Никог више није брига о општем интересу и интересу људи због којих смо ту.

Имате ли процену колико је Град оштећен претходних година?

Оно што имамо евidентирано јесте да је наплата од 2012. до 2022. пала са девет, на шест милијарди динара, али то је само оно што вidимо! Надам се да ћемо оно друго, што не вidимо, тек открити у периоду испред нас, кад систем променимо. Највише је оштећен тиме што највећи број људи сматра да је јавни превоз у Београду лош.

Обелодањен је снимак на којем се наводно чује да ваш шеф кабинета Ненад Милановић нуди намештање тендера турском „Кенткарту” ако пристане на раскid уговора. Најавили сте да ћете поднети кривичну пријаву против свог сарадника. Шта је idеја с тим правним маневром?

Идеја је да се утврди истина! Јер и ово је био део прљаве кампање која је имала за циљ да све остане по старом. Да се све не би завршило само на спекулацији и „пресуди” коју је донео део плаћених медија у оквиру своје кампање, ја ћу поднети пријаву да утврдимо све чињенице.
Прво, да ли је прекршен закон и који? Да ли је почињено било које кривично дело? Да ли је неко прибавио или имао намеру себи да прибави било коју врсту користи? Да ли је неко имао намеру да нанесе штету Граду? Да ли је све што смо чули тамо аутентично? Да вidимо све! А ја сам већ рекао, и остајем при томе, да су захваљујући том човеку (Милановићу, прим. нов.) и целом тиму људи који је водио разговоре с њима („Кенткартом”, прим. нов.) разоткривене ствари које досад нису.
Тиме смо спасили Град од даље крађе и урушавања. Откривено је да је цео њихов систем превара и обмана коју су деценијама плаћали Београђани. На који начин је он до тога дошао мене није брига; шта им је причао, да ли их је лагао, још мање! Важно је да ли је учинио било шта лоше што је оштетило Град Београд. Све што је досад урадио било је од великог интереса за Град и за то имамо јасне доказе; вidећемо да ли постоје докази за супротно.
На крају, апсурдно је да и они најзлонамернији у оптужби кажу да је „намештао набавку да би заштитио Град”. Чак ни они нису рекли да је себи хтео нешто да узме! Вidећемо шта је на том снимку аутентично и да ли се после тога догодило нешто на штету Града за шта ја не знам. Засад само знам да смо захваљујући тим разговорима разоткрили лажни систем који је уништавао наш јавни превоз. Још је занимљиво да су тајно снимани и исечени разговори однети само у БИРН, а не у полицију, и то тек кад сам ја објавио да их из свега избацујемо. Али полако…

Рекли сте једном приликом да постоје „одређени дубоки системи, који немају везе с политичким структурама, који се боре против увођења реда, који се боре против тога да ред вожње буде оптималнији, да се зна колико се бензина сипа, а колико потроши”… Ко чини те дубоке системе?

Свуда постоје дубоки системи, па и овом систему. То су разне интересне групе које раде једино са циљем стицања своје користи.

Говорило се да немате подршку унутар СНС, али на седницама Скупштине Града увек имате подршку свих одборника странке. Одакле приче о одсуству подршке?

Не желим да се бавим спекулацијама. Ја сам дошао на ово место да оставим нешто иза себе и урадим важне ствари за Београђане, а не да се бавим рекла-казала.

Јесте ли се покајали због изјаве о Ромима?

Зашто?! Шта је спорно у томе што сам рекао? Јесам ли нешто слагао, јесам ли некога увредио? То што су се осетили погођеним они који на ромском питању деценијама узимају паре, а ништа нису урадили ни за њих, ни за оне који живе у окружењу нехигијенских насеља, то је већ друга прича. Они и треба да се осете погођеним!

Опозиционе странке траже градске изборе. Шта ви кажете о томе? Знате ли кад ће бити избори?

Не знам.

Да ли остајете при idеји да се Сајам пресели у Сурчин? Како сте то замислили и који је рок?

То није моја idеја. То је idеја која је постојала и пре мене. Ја само немам ништа против ње, јер мислим да ће тај део града градњом националног стадиона, сајма, саобраћајницом за аутопут која је одскора урађена, бити „нови Нови Београд” и део града са највећим развојним потенцијалом.

Кад почиње пресељење зоо врта на Аду Сафари?

Има до тога још доста да се уради, али смо и по том питању ми први који смо коначно кренули у реализацију idеје о којој су многи само причали. Прво је неопходно направити добар idејни пројекат, у шта смо већ кренули, па ући у расељавање нелегалног насеља, у шта смо такође кренули… Па онда израда пројекта, па пројекат расељавања животиња. Има ту још много посла, али смо ми први који смо повукли прве кораке у том правцу. Досад је само била празна прича од стране свих других, као што рекох.

Седница Скупштине СНС заказана је за 27. мај. Знате ли шта ће бити теме?

Претпостављам, али не бих унапред лицитирао. Мислим да је најбоље да о томе питате председника странке или председника Извршног одбора, они свакако знају далеко више од мене и имају мандат да о томе и говоре.

Какав је ваш став о великом Народном покрету чије се оснивање најављује? Коме је место у том покрету, према вашем мишљењу?

Нисам учествовао у разради тог пројекта, тако да би било неозбиљно да о њему причам на основу паушалних инformација које имам из медија. Ако будем нешто више знао и будем имао мандат да о томе говорим у јавности, говорићу. До тада не могу ништа више од овога да кажем.

Извор: Блиц